Myshoroom

Tänka på detta när du handlar

Du är inte ensam om att ha upptäckt det här med e-handel. På senaste åren har shopping på nätet ökar explosionsartat och fler och fler vågar sig ut i cybervärlden för att shoppa. Näthandeln fortsätter ständigt att öka och statistik visar att nästan varje svensk handlar på nätet varje år, var tredje svensk handlar produkter från utlandet. Inte så konstigt kan tyckas, man kan faktiskt hitta i stort sett allt vad man kan tänka sig online. Allt från minsta accessoar till fredagens festligheter till färdiglagad mat när man inte har lust att laga mat till kvällen till lyxigaste kryssningsresan i Karibien.

På nätet sparar du både tid och pengar. Oftast får du produkterna direkt hem till dörren eller till närmaste postombud. Dessutom får du produkterna nästan garanterat till ett billigare pris än i butik. Men ack denna lycka, när du näthandlar måste du göra visa val. Som konsument bör du alltid tänka på att det finns oseriösa företag och bedragare. Var försiktig när du handlar online. Var noga med att kolla upp hemsidan och företaget du vill handla hos.

Att ha i åtanke

Låter du dig lockas av löjligt billiga erbjudanden, tänk efter en gång extra. Är det rimligt att produkten kan ha detta pris? Bedragare tjänas givetvis mest pengar på att få folk att köpa deras produkter genom att erbjuda otroligt bra erbjudanden. Var således extra försiktig med vem du väljer att köpa dina produkter ifrån. Var källkritisk, kolla upp hemsidan och företaget noggrant. Ser deras webbsida seriös ut? Har de några omdömen online? Har de en adress till sitt företag? Står det någon historia bakom företaget? Har de chockerande låga priser? Var alltid misstänksam när extremt billiga varor kommer på erbjudanden. ”Mirakel-medel” är en typisk vara som lurar många människor till näthandel. Bantningspreparat som lovar snabba resultat på kort tid. Tro inte på allt du läser och på de bilder du ser. Som sagt, var källkritisk och gör research för att se om denna produkt verkligen finns på riktigt innan du slår till.

Adress och kontaktuppgifter

Det bästa sättet att kolla upp om företaget faktiskt finns på riktigt är att leta reda på kontaktuppgifter. Är uppgifterna trovärdiga? Har de en adress som tycks stämma och ett telefonnummer där du kan nå dem. Testa att kontakta företaget för att skapa en etablering med dem. Verkar de vara seriösa? Kan de något om sina produkter? Var inte blyg utan ställ samma krav du skulle göra när du handlar i en vanlig butik. Något som många missar är att läsa det finstilta om produkten och framför allt de köpevillkor och avtalsvillkor som företaget inrättat. Är företaget registrerat inom EU? Innan du handlar något över nätet, se till vilka lagar och regler som gäller. Du skall vara trygg med ditt köp!

Retur- och ångerrätt

När du handlar på nätet har du precis samma rättigheter som när du handlar i en vanlig butik. Du har alltså en reklamationsrätt på tre år vilket betyder att ifall det är något som helst fel på produkten så har du rätt att returnera den för att få den lagad alternativt få en ny produkt eller pengarna tillbaka. Inom Sverige och EU gäller oftast en ångerrätt på 14 dagar som även ger dig behörighet att få pengarna tillbaka. Köper du en tjänst gäller således denna ångerrätt från den dagen då avtal ingicks. Var noga med att kolla upp vad som gäller exakt på den e-shop du handlar ifrån.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *